Elpro ferdigstiller i disse dager den landbaserte infrastrukturen for de nye batteridrevne fergene som skal gå mellom Brekstad og Valset i Trondheimsfjorden.
– Det er spennende å være med på den grønne utviklingen med batteridrevne ferger. Elektriske skip er både fremtidsrettet og miljøvennlig teknologi, sier Ivar Rødsjø, prosjektleder hos Elpro.
Høy spenning
Elpro har blant annet montert batteribanken som «booster» ladestrømmen til ladetårnene. De fungerer som overføringslinje til skipet. Elpro har lang erfaring med el-installasjoner som har høy elektrisk effekt og har tidligere bygget verdens største lavvoltanlegg på skip.
Store effekttavler
Tavlene Elpro har installert fordeler effekten dit den trengs. En trafo på land er koblet direkte til ladetårnet og en batteribank hjelper til med å sikre at det forblir lyst i området, samtidig som fergene alltid står klare til å krysse den værharde fjorden.
– Det mest spesielle med prosjektet er kanskje ladetårnene med 1840 A. Den rent fysisk største kontraktoren jeg noensinne har sett i en slik tavle er å finne på dette anlegget, forteller Rødsjø som har over 40 års erfaring i Elpro.
Både ferger og teknologi er toppmoderne og hele ladeanlegget er tilknyttet internett. Det betyr at operatørene kan sitte i Bergen og følge med på live-tilstanden til hele anlegget.
Grønt skifte
Ladestrømmen til fergene tilsvarer ca. 2200 kW.
– Størrelsesorden 2200 kW er ikke så stort på skip, men det er stort på land og mye kraftigere enn Tesla-ladere til elbil, for å si det sånn, forklarer Rødsjø.
Planen er at fergene står på ladestrøm i fem-seks minutter mellom hver avgang, samt på nattestid. Det kan gi en 80 – 100% batteridrevet kryssing av fjorden.
– Et slikt landbasert ladeanlegg stiller store krav til nettsystemet, e-verkene og nettleveransen. Det er nettet på land som bestemmer størrelsen på effekten. Intensjonen er å bruke batteriet minst mulig og nettet mest mulig. Batteriet på land fungerer mer som en «boost» til tilførselen fra e-verket, forklarer Rødsjø.